WhatsApp deelt toch je gegevens met Facebook!

ALEJANDRO TAUBER

EDITOR, NETHERLANDS

31 August 2016 // 02:35 PM CET

Vorige week was de wereld in rep en roer door de aankondiging dat WhatsApp gegevens zou gaan delen met Facebook om te gebruiken voor advertentiedoeleinden. Honderdduizenden mensen lazen onze korte gids waarin we uitlegden hoe je dit kon voorkomen. Maar wat we daarbij een beetje over het hoofd zagen, is dat WhatsApp ondanks je keuze om geen gegevens te delen met Facebook, toch je gegevens deelt met Facebook.

In de opt-out instructies op de site van WhatsApp, staat onderaan een paragraaf die we in alle opwinding een beetje over het hoofd zagen:

“Facebook en de Facebook-bedrijvengroep zullen alsnog deze informatie ontvangen en gebruiken voor andere doeleinden, zoals voor het verbeteren van de infrastructuur- en afleveringssystemen, het begrijpen hoe onze Diensten of die van hun worden gebruikt, het beveiligen van systemen, en het bestrijden van spam, misbruik of schendingen.”

Het dikgedrukte ‘alsnog’ heb ik zelf dikgedrukt om er extra aandacht op te vestigen. Wat hier staat is in andere woorden: “Wat je ook doet met die vinkjes, we gaan toch je informatie delen met Facebook. We bieden je deze illusie van keuze omdat het ons iets sympathieker maakt (en er irritante privacywetten bestaan), maar verder negeren we je vinkjes. Fuck you en groetjes, WhatsApp.”

Het enige wat ze dus niet zullen doen is jouw account-informatie gebruiken om “betere vriendsuggesties te doen en jou relevantere advertenties te tonen” op Facebook.

Wel delen ze nog altijd je account-informatie “om meer te co√∂rdineren en de ervaringen binnen onze diensten en die van Facebook en de Facebook-bedrijvengroep te verbeteren.”

Ook zal je vinkje je absoluut niet beschermen tegen “bestellings-, transactie- of afspraakinformatie, over leveringen en verzendingen, product- en service-updates en marketing” die je in de nabije toekomst gewoon via WhatsApp binnenkrijgt.

Er staat verder ook niks bij over de informatie die de andere kant op stroomt, dus van Facebook naar WhatsApp. Het kan dus prima zijn dat je interesse toont in een advertentie op Facebook en dat je daardoor getarget kan worden door dezelfde adverteerder via WhatsApp.

Onder andere de Amerikaanse FTC en de Engelse ICO hebben gemeld dat ze onderzoek gaan doen of het samenvoegen van data voldoet aan alle privacywetgeving. Ook de Artikel 29-werkgroep, die privacytoezichthouders van alle 28 Europese lidstaten vertegenwoordigt, waaronder de Nederlandse Autoriteit Persoonsgegevens, gaf aan de ontwikkelingen te gaan onderzoeken.

Waarschijnlijk hebben we hier dus nog lang niet het laatste over gehoord. En in de tussentijd is het enige wat je hier echt tegen kan doen het deleten van je accounts.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *